به هر شهر بزرگی در جهان سفر کنید، با منظره‌ی آشنایی از غبار قهوه‌ای رنگ مواجه می‌شوید که در فراز شهر در حال مانور دادن است. این غبار مه‌دود نام دارد. مه‌دود بیشتر از اتومبیل‌های شاسی بلند و پیک‌آپ‌ها حاصل می‌شود یعنی همان خودروهایی که بیشتر ما همه روز می‌رانیم. مه‌دود با خود دی‌اکسید کربن نیز می‌آورد که یک گاز گل‌خانه‌ای است و عامل اصلی تغییرات آب هواست. رشد شهرها نیز به این مشکل اضافه شده و حمل و نقل را با چالش مواجه کرده است. در آمریکا خودروها در هم گیر کرده‌اند و چیزی که زمانی "ساعت شلوغی" نامیده می‌شد امروزه از ساعت 5 صبح شروع می‌شود و تا ساعت 7 عصر ادامه دارد. اما همان‌طور که در بخش اول گفتیم، اوضاع رو به بهبودی است. موج جدیدی از نو‌آوری در شرکت‌های خودرو سازی و فناوری خودرو تجربه‌ی رانندگی را متحول خواهد کرد. نگران نباشید، از صفحه‌ی روزگار محو نخواهد شد بلکه نیروی خود را از انرژی‌های جایگزین خواهد گرفت و در برخی موارد، ساختار آن نیز تغییر خواهد کرد. "خودروهای مفهومی" همان چیزی‌ است که سازندگان اتومبیل برای آینده در نظر دارند. در تلاش برای حل معضلات آلودگی و شلوغی خیابان‌ها، تمرکز این سازندگان برروی خودروهای هوشمندتر، چابک‌تر و ایمن‌تر خواهد بود. هم‌چنین این نسل از خودروها بدون راننده خواهند بود و فردی را که پشت فرمان نشسته زیر نظر و کنترل خواهند داشت و همین طور برای جلوگیری از تصادف، با خودروهای دیگر در ارتباط خواهند بود. در این مطلب هفت خودرو مفهومی را که احتمالا در سال 2025 سوار خواهیم شد معرفی می‌کنیم. حتی در حال حاضر یک مدل از این خودروها مرحله آزمایشی را می‌گذراند و خودرو دیگری هم که اگر شرکت مربوطه متعهد به اتمام آن باشد، ممکن است تا قبل از سال 2020  به تولید برسد.


تویوتا فان Vii

تویوتا فان Vii

تویوتا فان Vii  با هر خودرو مفهومی آینده‌نگری که تا به‌حال دیده‌ایم متفاوت است. بیرون خودرو از صفحه‌های لمسی ساخته شده که به دلخواه صاحب آن با یک دانلود ساده‌ی اپلیکیشن تلفن هوشمند و یا آپلود یک عکس به فیسبوک می‌تواند تغییر کند. هنگام معرفی این خودرو در رسانه‌ها، آیکو تویودا  رئیس تویوتا گفت: خودرو باید از لحاظ احساسی خوشایند ما باشد. خودرویی که باحال نباشد خودرو نیست.

فان Vii نزدیک به 4 متر طول دارد و برای 3 سرنشین طراحی شده است.  Vii مخفف «خودرو تعاملی اینترنت» است. در داخل آن هم همانند بیرون آن، جلوه‌های بصری را می‌توانید به طور همزمان به صورت وایرلس مشاهده کنید.

یکی دیگر از امکانات جالب توجه این خودرو، یک خانم راهنمای مسیر از نوع هولوگرافی است که ناگهان از داشبرد بیرون می‌آید. این خانم می‌تواند شما را با امکانات خودرو آشنا کرده و کمک کند مسیر خود را از یک جا به جای دیگر پیدا کنید. از آن‌جایی که این خودرو با خودروهای دیگر که در جاده در حرکتند و همین‌طور با خودش ارتباط شبکه‌ای دارد، رانندگی را بسیار آسان می‌کند. اگر هنوز هم نظرتان جلب نشده باید بگوییم که این خودرو می‌تواند در یک چشم به هم زدن تبدیل به بازی رایانه‌ای شود. تویوتا هنوز قصد تولید آن را ندارد اما می‌گوید فان Vii  یکی از نمونه‌های فناوری در خودروهای آینده است.


فورد سی مکس سولار انرژی

فورد سی مکس سولار انرژی

اگر خودروهای پلاگین می‌توانستند با انرژی تجدیدپذیر مثل نیروی خورشید حرکت کنند عالی نمی‌شد؟ خودرو سی مکس سولار از شرکت فورد ما را به این واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. شرکت فورد این خودرو پلاگین هیبریدی را به پنل‌های خورشیدی تیره که قدری خمیده هستند مجهز کرد که روی سقف قرار می‌گیرند. در روشنایی معمول روز، پنل‌های خورشیدی نمی‌توانند به قدری انرژی تامین کنند که توجیه کننده‌ی هزینه آن باشد.

برای حل این مشکل، فورد و سان‌پاور با موسسه‌ی فناوری آتلانتا جورجیا همکاری کردند. سرانجام محققین یک چتر متمرکز کننده‌ی خورشیدی به همراه یک لنز فرنل ابداع کردند که اثر نور خورشید را تا معادل 4 ساعت یا 8 کیلو وات در ساعت شارژ باتری تقویت می‌کند.

در نتیجه، برآورد می‌شود خودرو فورد سی مکس سولار انرژی با شارژ کامل می‌تواند همان مسافتی را که سی مکس با انرژی معمولی طی می‌کند، یعنی 1600 کیلومتر را طی کند. این خودرو هنوز هم از پورت شارژ برخوردار است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. جالب این است که قطعات این خودرو در بازار موجود بوده و شاید تا دو سال آینده به تولید برسد.


فولکس واگن هور

فولکس واگن هور

شرکت‌های خودرو سازی تنها کسانی نیستند که می‌توانند به طراحی خودروهای مفهومی برای آینده بپردازند. فولکس واگن که به معنای «خودرو مردم» است، پروژه‌ی «خودرو مردم» را در چین راه‌اندازی و از مشتریان چینی دعوت کرد ایده‌های خود را در مورد خودروهای آینده به شرکت ارسال کنند. یکی از سه برنده‌ی طراحی وانگ جیا بود که دانشجو و ساکن چنگدو در استان سیچووان این کشور است. او یک خودرو بلند، باریک طراحی کرد که به آسانی پارک می‌شود و برای دو سرنشین جا دارد و شکل آن شبیه یک لاستیک بزرگ خودرو است.

جیا برای طراحی سیستم نیروی محرکه این خودرو از قطار ماگلو شانگهای که می‌تواند با استفاده از تعلیق الکترو مغناطیس برروی ریل‌های خاصی بچرخد الهام گرفت. فولکس واگن این ایده را به صورت یک فیلم ویدئویی کوتاه درآورد. در این ویدئو پدر و مادر جیا به این خودرو تایر مانند سوار می‌شوند و دوری در چنگدو می‌زنند. در این فیلم به چند ویژگی خیالی این خودرو اشاره می‌شود که شامل دسته‌ی کنترل، سیستم اتوپایلت و سنسور ضد تصادف است. سیمون لوسبی رئیس بخش طراحی در فولکس‌واگن چین گفت: این نهایت خیال‌پردازی است چون نمونه این خودرو وجود خارجی ندارد.

فولکس واگن چندان هم دور از واقعیت نیست. فناوری تولید این خودرو و زیر ساخت‌های جاده‌ای امروزه فراهم است. دوست دارید یک دور با خودرو ابداع جیا بزنید؟


منبع : About